Eén van mijn goede voornemens voor 2025 was meer boeken lezen. Dat is gelukt, want ik heb 22 boeken gelezen. Het was een mooie mix van romans en thrillers. Ook ontdekte ik een nieuw genre; dark romance. Ik las boeken van Nederlandse schrijvers en buitenlandse schrijvers. En dit is mijn boeken top 5 van 2025.
5. Kliniek Zuid – Nick de Koning
Ik kreeg het eerste deel van Kliniek Zuid thuisgestuurd van de uitgever om een recensie te schrijven op Tante Truus Kan Alles. Over dit eerste deel; Kliniek Zuid 1 – Tegen elke prijs was ik meteen enthousiast. En daarom wilde ik ook heel graag Kliniek Zuid 2 – In de steigers en Kliniek Zuid 3 – Onder vuur lezen.
Wat ik leuk vind aan deze boekenserie is dat het is alsof je een serie of real life serie kijkt. Veel hedendaagse zaken komen in de boeken naar voren, van relaties die niet lekker lopen, het opbouwen van een bedrijf, problemen met de belastingdienst en dealen met pubers en alles wat daarbij komt kijken. Alledrie de boeken lezen lekker weg en je wordt zo meegezogen in het verhaal.
4. Laat Maar – Bettina Holwerda
Ik ken Bettina Holwerda vooral van TikTok en Instagram en natuurlijk als de vrouw van Jim Bakkum. Haar filmpjes zijn hilarisch en herkenbaar. Ik moet altijd lachen als ze weer iets ‘stoms’ heeft gedaan. Alsof ik naar mezelf zit te kijken. Toen ik haar in één van haar filmpjes hoorde dat ze een boek aan het schrijven was, wist ik dat ik haar boek wilde lezen. En vorig jaar nam ik er eindelijk de tijd voor.
Nou heel veel tijd had ik niet nodig want ik Laat Maar zo uit. Ik lag in de zomer lekker in het zonnetje en las het in één ruk uit. Zoveel herkenning, zoveel zelfspot en humor. Ik vond het een heerlijk boek voor aan het zwembad en kan het iedere vrouw, die net als ik van haar veertiger jaren geniet, aanraden!
3. Dream Harbour serie – Laurie Gilmore
Op BookTok op TikTok zag ik deze boekenserie voorbij komen. Je kan de Dream Habour serie vergelijken met de doktersromans die onze moeders en oma’s vroeger lazen, maar dan in een modern jasje. Het is dus niets anders dan een feelgood roman met af en toe een beetje spice. Het leuke aan deze boekenserie is dat het zich afspeelt in Dream Harbour en in ieder boek komen de inwoners van het dorp weer terug. Het leest lekker weg zonder ingewikkelde verhaallijnen.
Ik heb inmiddels 5 boeken in deze serie gelezen nadat ik door het eerste deel De Pumpkin Spice Café en deel 6 De Daisy Chain Bloemenwinkel is inmiddels ook uit. Ik wacht nog even tot het boek beschikbaar is in Kobo Plus en dan ga ik dit deel ook weer lezen.
2. Kat en Muis serie – H.D. Carlton
Ik zag het boek Haunting Adeline op BookTok voorbij komen. Het is een genre wat ik nog niet kende; dark romance. Als je dit googelt krijg je deze uitleg: Dark romance is een populair literair genre en subgenre binnen de romantiek. Het combineert een liefdesverhaal met duistere, taboedoorbrekende of moreel complexe thema’s. Denk hierbij aan personages als maffiabazen, seriemoordenaars of antihelden, en situaties rondom machtsmisbruik of obsessie.
Om met het eerste boek Haunting Adeline van de Kat en Muis serie te beginnen is het handig om eerst prequel boek Satan’s Affair te lezen. En ik kan je zeggen dat het heftig is, heel heftig. Niet alleen het verhaal, maar vooral de seksuele stukken in dit boek zijn erg expliciet. Het is ook niet voor niks dat dat alle boeken in deze serie een trigger warning hebben. Je moet er echt tegen kunnen; de seks maar ook de personage zijn niet voor iedereen. Kan hier tegen, dan raad ik je zeker aan om eens een dark romance te lezen.
1. De hulp – Freida McFadden
Met stip op 1 zijn echt de boeken van Freida McFadden, een Amerikaanse auteur die geweldige psychologische thrillers schrijft. Ik heb inmiddels 7 boeken van haar gelezen, maar het eerste boek dat ik las was De Hulp. En ik was gelijk verliefd op haar schrijfstijl en geweldige plottwist. Iedere keer als ik denk dat ik weet wie de dader is, blijkt er toch weer één of andere plottwist te zijn. De Hulp heeft ook een aantal vervolgboeken zoals de Wat de hulp weet en De hulp ziet alles. Allemaal aanraders, wat mij betreft!
Lezen om lekker te ontspannen
Mijn boeken top 5 voor 2025 is natuurlijk maar een kleindeel van de boeken die ik gelezen heb. Het is zo heerlijk om te lezen. Even uit mijn eigen wereld stappen en een andere wereld in stappen. Even niet denken aan alles wat ik nog moet doen, maar echt even ontspannen en bijkomen van mijn drukke leven. Het is bewezen dat lezen stressverlagend is wat iedereen wel kan gebruiken. Daarnaast is het ook goed voor je brein en dat helpt je later als je ouder wordt. Dus ik zeg win-win.
Het doel voor dit jaar is 25 boeken lezen en zit pas op 5 boeken dus ik moet even doorlezen. En nee, dat geeft me geen stress 😉
Welk boek is jouw favoriet?

